یک پرسشی که ذهن برخی افراد را به خود مشغول کرده است بحث بهشت رفتن یا نرفتن پیروان دیگر ادیان است. عده‌ای نیز با دست‌مایه قرار دادن یک آیه قرآن و اطلاعات اندک، چنین نتیجه می‌گیرند که پیروان تمامی ادیان بهشتی هستند و فرقی بین آنها و مسلمانان نیست. آیه‌ای که چنین برداشت اشتباهی از آن صورت گرفته، به این صورت است: «وَ مَنْ یَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثی‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لا یُظْلَمُونَ نَقیراً [نساء/۱۲۴] و کسی که چیزی از اعمال صالح را انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالی که ایمان داشته باشد، چنان کسانی داخل بهشت می‌شوند و کمترین ستمی به آنها نخواهد شد.»
در این آیه ایمان و عمل صالح رمز ورود به بهشت بیان شده؛ اما آیا این به معنای پذیرش ایمان به هر دینی در عصر کنونی است؟
برای پاسخ دادن به این شبهه باید چند نکته بیان شود:

۱- معنای ایمان
حال که رمز ورود به بهشت ایمان است باید به شناخت معنای آن پرداخت. لغت ایمان از "أمن" به معنای آرامش و اطمینان قلب و نبود ترس است و در اصطلاح به تصدیق قلبی خدا، پیامبر و آنچه که پیامبر آورده است، می‌گویند. بنابراین مؤمن کسی است که با قلب خود به آن تعالیم معتقد باشد و طبق آن تعالیم نیز عمل کند. این تصدیق یعنی گرایش قلبی و انجام فعل اختیاری طبق آن معارف.[۱]

۲- آیا در این عصر پیروان ادیان مختلف مؤمن به شمار می‌آیند؟
درست است که پیروان ادیان گذشته به خدا و پیامبری از پیامبران ایمان دارند و طبق تعالیم ایشان، اعمال صالح خود را انجام می‌دهند؛ اما این کافی نیست! زیرا فردی می‌تواند خود را اهل ایمان بداند که به صورت سلیقه‌ای به تعالیم پیشوایان الهی عمل نکند و تمام تعالیم او را فرا گرفته و بر پایه آن به انجام مناسک دینی بپردازد. می‌دانیم که تمام پیامبران مردم را دعوت به تبعیت و پیروی از پیامبر بعدی کرده‌اند و پیامبر پس از خود را معرفی و بشارت به آمدن او داده‌اند. مثلاً حضرت موسی (علیه‌ السلام) پیامبران بعد را اینگونه معرفی کرده است: « یهوه از «سینا» آمد و از «سعیر» برایشان طلوع کرد و از جبل «فاران»[۲] درخشان شد و با کرورهای مقدسین آمد. و از دست راست او برای ایشان شریعت آتشین پدید آمد . بدرستی که قوم خود را دوست می دارد.[۳]» طبق تفسیر ابن حزم، سینا محل بعثت حضرت موسی (علیه‌السلام)، سعیر جایگاه بعثت حضرت عیسی (علیه السلام) و فاران محل بعثت حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) یعنی مکه معظمه است.[۴]
پس کسی می‌تواند خود را مؤمن شریعت حضرت موسی بداند که به سفارش ایشان جامه عمل بپوشانده و پس از بعثت حضرت محمد (صلی الله علیه و آله)، به پیروی از ایشان در آمده باشد.
مطلب درباره پیروان حضرت عیسی (علیه‌ السلام) نیز اینچنین است؛ چرا که پیروان حضرت مسیح باید در این دوران به حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) مراجعه کنند که این سفارش خود حضرت عیسی (علیه السلام) قبل از آسمانی شدنش به حواریون است که فرمود: «و من به شما راست می‌گویم که رفتن من برای شما مفید است زیرا اگر نروم "پارقلیطا" نزد شما نخواهد آمد.»[۵]
محمود بن شریف این سفارش مهم را اینگونه بیان کرده است: «به اتفاق همه کسانی که انجیل‌های چهارگانه را نوشته اند، حضرت عیسی (علیه السلام) موقعی که به آسمان می‌رفت به حواریون گفت: من به سوی پدر و خدایم و پدر شما و خدایتان می روم و شما را به پیغمبری بشارت می‌دهم که بعد از من می‌آید که نام او «پارقلیط» است و این اسمی است یونانی و معنی آن به عربی محمد (صلی الله علیه و آله) است. (و این اشاره به همان گفته قرآن مجید است که از قول عیسای مسیح) گوید: بشارت می دهم شما را به پیامبر بعد از خودم که نام او احمد است.»[۶]
پس پیروان راستین حضرت موسی و حضرت عیسی (علیهما السلام) که می‌خواهند مؤمن به شمار آیند؛ می‌بایست به سفارش پیامبرشان عمل کرده و به پیروی از آخرین پیامبر الهی حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) بشتابند؛ وگرنه مؤمن نیستند.

۳- جاهلان بی‌تقصیر
البته در این میان هستند افرادی که چنین سفارشی را از پیامبر خود نیافته‌اند؛ آنها تمام تعالیم دین خود را که به نقل از پیامبرشان بوده، عمل کردند و اگر سفارشی درباره معرفی آخرین پیامبر الهی می‌یافتند به آن هم عمل می‌کردند؛ ولی تحریف و تبلیغات مسموم باعث شد که آنان اسمی از آمدن آخرین پیامبر الهی و حقانیت راه او نشنیده باشند. چنین افرادی را در اصطلاح جاهلان قاصر می‌گویند.[۷] پیروی این افراد از پیامبرشان مورد قبول است و در این زمینه گناه نکرده‌‌اند.

۴- کلام پایانی
طبق آیه قرآن برای بهشتی شدن علاوه بر عمل صالح، نیاز به ایمان نیز هست. یعنی فرد باید مؤمن باشد تا بهشتی شود. ایمان هم به دست نمی‌آید مگر با پیروی از دستورات پیامبران. پیروان دیگر ادیان اگر بخواهند نامشان در زمره اهل ایمان ثبت شود؛ می‌بایست به سفارش پیامبر خود عمل کرده و بشارت آنها را به ظهور آخرین پیامبر الهی بشنوند و به پیروی از آخرین پیامبر در آیند؛ وگرنه نام آنها مؤمن نیست.



ادامه مطلب برچسب ها: #بهشت، #ادیان،  

تاریخ : سه شنبه 23 آذر 1395 | 03:00 ب.ظ | نویسنده : گمنام | نظرات

                                                             


قرآن کریم به عنوان راهنمای زندگی انسان‌ها، نقشه‌ای جاوید است که عمل بر طبق آن، هم سعادت دنیا و هم سعادت آخرت را به دنبال خواهد داشت. از طرفی، امامت حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشّریف)، شروع راهی است که به ایجاد جامعه اسلامی اید‌ه‌آل و مطلوب در مقیاس تمام دنیا، منتهی خواهد شد. در این نوشتار با توجه به آیه 200 سوره مبارکه آل‌عمران، به سه وظیفه اصلی و حیاتی برای نیل به سعادت یاری امام زمان (علیه السلام) اشاره می‌کنیم.

راه آمادگی مؤمنان برای یاری امام عصر (علیه السلام)
مسلّماً بیشترین توقّع، برای یاری امام زمان (علیه السلام) چه در عصر غیبت و چه در عصر پس از ظهور ایشان، سزاوار جامعه اسلامی است. قرآن کریم در یکی از آیات نورانی، خطاب به مؤمنان می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون‏ [آل‌عمران/ 200] اى كسانى كه ایمان آورده‌اید! (در برابر مشكلات و هوس‌ها،) استقامت كنید! و در برابر دشمنان (نیز)، پایدار باشید و از مرزهاى خود، مراقبت كنید و از خدا بپرهیزید، شاید رستگار شوید!» همان‌طور که در این آیه شریفه مشهود است، سه وظیفه عمده، بر عهده مؤمنان قرار داده شده است. از آن‌جا که هیچ قید زمانی برای این وظایف در این آیه ذکر نشده و قرآن کریم در تمام زمان‌ها، هادی و مرشد به سوی حق است؛ پس این سه وظیفه، هم در عصر غیبت و هم در عصر ظهور مشکل‌گشا و سعادت‌آور خواهد بود. لذا به هر کدام از آن‌ها جداگانه نظر می‌کنیم.
قبل از ذکر این وظایف، شایان ذکّر است که با توجّه به خطاب این آیه به مؤمنان، ظاهراً تلاش برای تحقّق این سه امر باعث ارتقای درجه ایمان انسان خواهد شد. پس؛ هر چه در انجام و تحقّق این امور جدیّت و دقّت به خرج دهیم از مرتبه ایمانی بالاتری برخوردار خواهیم شد.

صبر درونی
قطعاً حضرت مهدی (علیه السلام) برای ایجاد حکومت جهانی اسلامی، به تنهایی عمل نمی‌کند؛ بلکه برای این هدف به نیروها و جهادگرانی توانمند در حوزه‌های مورد نیاز این مسیر، احتیاج است. جهاد و مبارزه و استقامت، شالوده اصلی روح قیام جهانی ایشان و نیز روحیه تمامی یاران و رزمنده‌های ایشان را تشکیل می‌دهد. در این باره، امام علی (علیه السلام) می‌فرمایند: «إِنَّ اللّه‏َ فَرَضَ الجِهادَ و َعَظَّمَهُ وَ جَعَلَهُ نَصرَهُ وَ ناصِرَهُ. وَ اللّه‏ِ ما صَلُحَت دُنیا و َلا دینٌ إِلاّ بِهِ [1] در حقیقت خداوند، جهاد را واجب گردانید و آن را بزرگداشت و مایه پیروزى و یاور خودش قرار داد. به خدا سوگند كار دنیا و دین جز با جهاد درست نمى‌‏شود.» از طرفی در دین اسلام، بزرگ‌ترین انواع جهاد، مبارزه با خواهش‌های نفسانی و ترک گناه است. صبر و استقامت در برابر مشكلات و هوس‌ها و حوادث، در حقیقت ریشه اصلى هر گونه پیروزى مادى و معنوى را تشكیل مى‏‌دهد.[2] لذا امیرالمؤمنین (علیه السلام) در روایتی دیگر می‌فرمایند: «إِنَّ الجِهادَ بابٌ مِن أَبوابِ الجَنَّةِ فَتَحَهُ اللّه‏ُ لِخاصَّةِ أَولیائِهِ و َهُوَ لِباسُ التَّقوى و َدِرعُ اللّه‏ِ الحَصینَةِ وَ جُنَّتُهُ الوَثیقَةُ [3] به راستى كه جهاد یكى از درهاى بهشت است كه خداوند آن را براى اولیاى خاص خود گشوده است. جهاد جامه تقوا و زره استوار خداوند و سپر محكم اوست.» یکی از لوازم کنترل و مدیریّت صحیح دنیا، استفاده حدّاکثری از عقل سلیم برای اجرای اسلام ناب در تمام دنیاست. به همین جهت امام علی (علیه السلام) می‌فرمایند: «النُّفُوسُ‏ طَلِقَةٌ لَكِنَ‏ أَیْدِیَ‏ الْعُقُولِ‏ تُمْسِكُ‏ [تَمْلِكُ‏] أَعِنَّتَهَا عَنِ النُّحُوس‏ [4] نفس ها افسار گسیخته اند، امّا دست‌های خرد، عنان آن‌ها را گرفته‌اند، نمی‌گذارند به بدبختی و هلاکت بیافتد.» طلایه‌دار عقل‌های کامل، و برترین مصداق آن، امام معصوم (علیه السلام) است.

مقاومت انقلابی
دومین وظیفه مسلمانان برای آمادگی یاری امام زمان (علیه السلام)، حفظ و توسعه وحدت، در ایستادگی و مقابله با دشمنان است. در مجمع البحرین، معنای "صابروا" این‌گونه آمده است: «غَالِبُوا عَدُوَّكُم بِالصَّبرِ [5] به وسیله صبر بر دشمنانتان پیروز شوید.» فرهنگ ایستادگی و مقاومت در مقابل دشمنان اسلام، به خصوص در عصر غیبت امام زمان (علیه السلام)، از اصلی‌ترین لوازم یاران و بلکه از لوازم ظهور ایشان است. چرا که؛ تا فرهنگ مقاومت در میان طیف وسیعی از مسلمین و حتّی غیر مسلمانان نهادینه نشود، ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) منتفی است. دلیل آن هم مهیّا نبودن بستر قیام جهانی است که یکی از لوازم آن، خواست عمومی برای مقابله با ظلم و کفر است.

مرابطه
"مرابطه"، معنى وسیعى دارد كه هر گونه آمادگى براى دفاع از خود و جامعه اسلامى را شامل می‌شود. در فقه اسلامى نیز در باب جهاد، بحثى تحت عنوان "مرابطه" یعنى آمادگى براى حفظ مرزها در برابر هجوم احتمالى دشمن، دیده می‌شود كه احكام خاصى براى آن بیان شده است.[6] در مورد مراقبت از مرزهای عقیدتی که بسیار مهم‌تر از مرزهای جغرافیایی و مانند آن است امام صادق (علیه السلام)، جایگاه ویژه‌ای را برای علمای شیعه ترسیم نموده و می‌فرمایند: «عُلَمَاءُ شِیعَتِنَا مُرَابِطُونَ فِی الثَّغْرِ- الَّذِی یَلِی إِبْلِیسَ وَ عَفَارِیتَهُ یَمْنَعُوهُمْ عَنِ الْخُرُوجِ عَلَى ضُعَفَاءِ شِیعَتِنَا وَ عَنْ أَنْ یَتَسَلَّطَ عَلَیْهِمْ إِبْلِیسُ وَ شِیعَتُهُ وَ النَّوَاصِبُ أَلَا فَمَنِ انْتَصَبَ لِذَلِكَ مِنْ شِیعَتِنَا كَانَ أَفْضَلَ مِمَّنْ جَاهَدَ الرُّومَ وَ التُّرْكَ وَ الْخَزَرَ أَلْفَ أَلْفِ مَرَّةٍ لِأَنَّهُ یَدْفَعُ عَنْ أَدْیَانِ مُحِبِّینَا وَ ذَلِكَ یَدْفَعُ عَنْ أَبْدَانِهِمْ [7] علماى شیعه ما، همچون مرزداران، مانع یورش شیاطین به شیعیان ناتوان شده، و جلوى غلبه ناصبان شیطان صفت را مى‏‌گیرند. پس بدانید هر كه این گونه در مقام دفاع از شیعیان ما برآید فضیلتش از جهادكننده با روم و ترك و خزر، هزاران بار بیشتر است، زیرا آن از كیش (عقیده و دین) پیروان ما دفاع مى‏‌كند و این از جسم آنان.»

تقوا
در تمامی این مراحل، ملاک ارزیابی برای کیفیّت انجام این امور، رعایت تقوای الهی است. همچنان‌که، خداوند متعال می‌فرماید: «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیر [حجرات/13] گرامى‏‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است!» هر چه انسان‌ها از قدرت کنترل ‌شده‌تری نسبت به اعمال و افکار خود در تطبیق آن‌ها با رضای پروردگار برخوردار باشند، لیاقت بیشتری برای یاری ولیّ خدا از خود نشان داده‌اند و به همان نسبت نقش مؤثّرتری در یاری حضرتش دارند و خواهند داشت.

نتیجه این‌که؛ هم‌زمان با آغاز امامت حضرت ولیّ عصر (عجّل الله تعالی فرجه)، تجدید عهد ما با ایشان، در قالب صبر بر مشکلات، ایستادگی مداوم در مقابل دشمنان اسلام، مراقبت از مرزهای اسلام در جبهه‌های مختلف و رعایت تقوای الهی در تمامی این مراحل خواهد بود. پیش به سوی آمادگی برای ظهور!



ادامه مطلب
تاریخ : سه شنبه 23 آذر 1395 | 09:45 ق.ظ | نویسنده : گمنام | نظرات
خانمی که به هر دلیل، عکس هایش در فضای مجازی منتشر می‌کند؛ دچار ضعف ایمان و حیا شده است و به نوعی با این کار، از ایمان و حیای خود هزینه می‌کند تا مدتی در دنیا مورد توجه نگاه مردان قرار بگیرد. در روایت هم ایمان و حیا ملازم همدیگر هستند. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:«حیا و ایمان قرین یك دیگرند اگر یكى از میان برخاست دیگرى هم برود.» نهج الفصاحة، ابوالقاسم پاینده، ص 453 ،ح1429.


با توجه به فراگیر شدن اینترنت در سرار کشور و دسترسی راحت و ارزان آن برای تمام سنین، باید(به علت بد استفاده کردن از آن) کمی نگران آسیب های موجود در این نعمت الهی باشیم.
یکی از آسیب هاب موجود در این نعمت، بحث انتشار عکس های بی‌حجاب از زنان و دختران مسلمان است که در طی چند سال اخیر بسیار رواج یافته است. و چون مخاطب این عکس ها هم معمولا پسر های مجرد و در اوج نیاز جنسی هستند، بازار انتشار این تصاویر همیشه گرم می‌ماند.
اما باید در جریان باشیم که ما برای هر کاری که می‌کنیم باید هزینه ای بپردازیم، یعنی باید یک نعمت خدا را به کار بگیریم تا عملی از ما صادر شود و قطعا هم به فکر پاسخ گویی آن باشیم. و در مرحله بعد، باید چشم خود را بر روی بعضی از فضایل اخلاقی ببندیم.
اما باید برخی از علت های این کار را بررسی کنیم، تا ان شا الله با تبیین این مباحث، شاهد کاهش این موارد در فضای مجازی باشیم.

1- ضعف ایمان
خداوند در قران با بیان آیاتی، ضرورت جایگاه ایمان را در برابر کفر بیان کرده‌ و فرموده اند: «إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ إِلاَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ... [عصر/ 2و3] بى‏‌تردید انسان در زیان‏كارى بزرگى است، مگر آنها كه ایمان آوردند و كارهاى شایسته كردند... .»
پس به وضوح روشن است که انسانی که ایمان ندارد و منکر خدا شده، معلوم الحال است و اوضاع خوبی در آخرت ندارد و متضرر است، و بنده ای که ایمان دارد، اما ایمانش همراه با عمل صالح نیست، ضرر می‌کند و در قیامت باید با دست خالی در پیش‌گاه خداوند حاضر شود.
البته باید به این شبهه هم اشاره کرد که بعضی از خانم ها بر این باورند که اگر در حجاب ضعف داریم ولی اهل نماز و روزه و دیگر اعمال صالح هستیم، که اینها می‌تواند باعث کمک به عاقبت بخیری ما بشود.
دو پاسخ کوتاه
الف: مثالی معروف در باب دین داری است که دین را به پازلی تشبیه می‌کنند که برای کامل شدن تصویر باید همه تکه های پازل کنار هم قرار بگیرد؛ لذا برای تکمیل دین هم باید همه دستورات را اطاعت کنیم و سلیقه ای با دستورات دین برخورد نکنیم تا مصداق این آیه نباشیم که می‌فرماید: «َنُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ ... [نساء/150]  به بعضى ایمان مى‏‌آوریم و به برخى كافر مى‏‌شویم.»
ب: علامه طباطبایی(رحمه الله علیه) ذیل آیات سوره عصر فرمودند: «دو طایفه خاسرند، یكى آنهایى كه از جمیع جهات خاسرند نظیر كفار معاند حق و مخلد در عذاب، دوم آنهایى كه در بعضى جهات خاسرند، مانند مؤمنینى كه مرتكب فسق مى‏‌شوند و مخلد در آتش نیستند چند صباحى عذاب مى‏‌بینند، بعد عذابشان پایان مى‌‏پذیرد و مشمول شفاعت و نظیر آن مى‏‌شوند.»[1] یعنی مومنینی که گناه می‌کنند هم، مستوجب عذاب الهی هستند.

2- ضعف حیا
حیا یکی از نعمت های ویژه خداوند به انسان بوده است که باعث شده بوسیله آن، انسان زشتی هایش را از دیگران بپوشاند. حال چرا سهم زنان در این نعمت از مردان بیشتر است؟ و بهمین خاطر معمولا از مردان کم حیایی بیشتر دیده می‌شود تا زنان و مردی که حیای در نگاه ندارد را به چشم چرانی ملقّب می‌کنند. لذا امام صادق(علیه السلام) می‌فرمایند:
«اَلحَیاءُ عَشَرَةُ أَجزاءٍ تِسعَةٌ فِى النِّساءِ و َواحِدٌ فِى الرِّجالِ [2]حیا ده جز دارد، نه جزء آن در زنان است و یك جزء در مردان.»
خوب وقتی می‌بینیم که خداوند حیا را در زنان بیشتر قرار داده، قطعا ضرورتش بیشتر بوده و اگر خدای ناکرده خانمی بی حیا شود، ضررش بیشتر از یک مرد چشم چران و بی حیا است، زیرا خداوند به زنان سهم بیشتری از این نعمت را داده است و قطعا با حفظ حیای خود می‌توانند، شکر نعمت الهی را انجام داده باشند.
گاهی اوقات ما نمی‌دانیم که با از بین رفتن حیا، چه گوهری را از دست می‌دهیم. در روایت داریم که پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
«إنَّ الْحَیَاءَ وَ الإِیمَانَ قُرِنَا جَمِیعًا ،فَإِذَا رُفِعَ أَحَدُهُمَا رُفِعَ الآخَرُ [3] حیا و ایمان قرین یك دیگرند اگر یكى از میان برخاست دیگرى هم برود.»
یعنی به تعبیری با یک بی‌حیایی عمدی ایمان شخص هم از بین می‌رود و نمی‌شود به او گفت با ایمان، چون خصلت مهمی که خداوند آنرا ضروری می‌داند را نادیده گرفته است و عده ای را به گناه انداخته است. 

در نتیجه خانمی که به هر دلیل، عکس هایش در فضای مجازی منتشر می‌کند، باید بداند که دچار ضعف ایمان و حیا شده است و به نوعی با این کار دارد از ایمان و حیای خودش هزینه می‌کند تا مدتی در دنیا مورد توجه نگاه مردان قرار بگیرد.



ادامه مطلب
تاریخ : سه شنبه 2 آذر 1395 | 06:25 ب.ظ | نویسنده : گمنام | نظرات
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic