تبلیغات
امام زمان (عج) یگانه منجی عالم بشریت - مطالب شهریور 1395




یــا صاحب الزمان

آقای مـن

مــولای مـن

از قـدیــم گفته انـد

” خلایـــق هــرچه لایــق ” بی راه نگـفـته انــد

اقرار می کنیم هنوز لیاقت حضور در محضر شما را پیدا نکرده ایم

که اگرغیر از این بود

هم اینک در زمان ظهـور و در حضور شما به سرمی بردیم

 از ماست که برماست ”

آری، ما مستحق بلای غیبتیـم ؛

سزاوار چنیـن سرنوشتی هستیم ؛

تــو را نخواســته ایم ؛ به بی امامی ” عــادت ” کـرده ایم ؛

هنــوز باورمان نــشــده

تا نیایی گره از کـار بشر وا نــشــود...

اللهم عجل لولیک الفرج



تاریخ : پنجشنبه 25 شهریور 1395 | 10:00 ب.ظ | نویسنده : گمنام | نظرات


تاریخ : چهارشنبه 24 شهریور 1395 | 03:06 ب.ظ | نویسنده : گمنام | نظرات


پوشش هر فرد در اجتماع قسمتی از مهم‌ترین انتخاب‌های ارزشی و شخصیّتی اوست. دین اسلام به عنوان کامل‌ترین دین برای تمام جنبه‌های مؤثّر فردی و اجتماعی، قوانین و مقررات دقیقی قرار داده است که رعایت هر چه کامل‌تر آن‌ها باعث در امان ماندن فرد و جامعه از خطرات معلوم و یا ناشناخته‌ای است که ممکن است ضربات مهلکی را متوجّه فرد و جامعه کند. در این نوشتار به نتایج عدم رعایت پوشش مناسب در آخرت می‌پردازیم.

گناه بی‌حجابی و بدحجابی
باید قبول کنیم که در دنیای امروز ما هر چیز حق و درستی آن‌قدر مشابهات تقلّبی پیدا کرده است که گاهی باعث به وجود آمدن شک و تردید در اصل آن کار حق می‌شود. حجاب نیز یکی از این موارد درست و حق است. عدم رعایت پوشش مناسب اسلامی در اجتماع، گناه بزرگی است که مقدّمه انجام گناهان فراوان دیگر در جامعه و نیز باعث از بین رفتن فضای امن و ایمان، سلامت و اسلام در اجتماع می‌شود. دنیای امروز دنیای مُدپرستی و ظاهر آرایی است در حالی‌که کمتر به خطرات این ظاهرگرایی دقّت می‌شود.
از امام علی (علیه السلام)روایت شده که فرمودند:
« یَظْهَرُ فِی آخِرِ الزَّمَانِ وَ اقْتِرَابِ السَّاعَةِ وَ هُوَ شَرُّ الْأَزْمِنَةِ نِسْوَةٌ كَاشِفَاتٌ عَارِیَاتٌ مُتَبَرِّجَاتٌ مِنَ الدِّینِ دَاخِلَاتٌ فِی الْفِتَنِ مَائِلَاتٌ إِلَى الشَّهَوَاتِ مُسْرِعَاتٌ إِلَى اللَّذَّاتِ مُسْتَحِلَّاتٌ لِلْمُحَرَّمَاتِ فِی جَهَنَّمَ خَالِدَات‏ [1]
در آخر الزّمان نزدیك به قیامت زنانى ظاهر می‌شوند: بى‏‌حجابان برهنگان، خود آراستگان‏ براى غیر شوهران، رها كردگان آئین، داخل‏‌شدگان در آشوب‌ها، قائلان به شهوات و مسائل جنسى، شتاب‏‌كنندگان به سوى لذّات و خوش‌گذرانى‏‌ها، حلال شمارندگان محرّمات الهى، و واردشوندگان در دوزخ».خالد در جهنّم هستند؛ یعنی کسانی که وارد جهنّم می‌شوند و از آن خارج نخواهند شد! گاهی حجاب به شکلی هست که انگار نیست و این از گناهانی است که در روایات اهل بیت (علیهم السلام) اشاره شده است.

پیامبر گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله فرمودند:
« صِنْفانِ مِن أَهْلِ النارِ لم أَرَهُما بعدُ، قومٌ معهم سِیاطٌ كأَذْنابِ البَقَرِ یَضْرِبُون بها الناسَ، و نساءٌ كاسِیاتٌ عارِیاتٌ مائِلاتٌ مُمِیلاتٌ، رُؤُوسُهنَّ كأَسْنِمةِ البُخْتِ‏ المائِلَةِ، لا یَدْخُلَن الجنَّة و لا یَجِدْن رِیحَها، و إنَّ رِیحَها لَتُوجدُ من مَسِیرَةِ كذا و كذا؛ و هنَّ‏ اللَّاتی‏ یَمِلْنَ‏ خُیَلاءَ و یُصْبِینَ قلوبَ الرِّجالِ [2] دو گروه از دوزخیان هستند كه [همچون‏] آنها ندیده‌‏ام، گروهى كه تازیانه‌‏هایى چون دم گاو با خود دارند و با آن مردم را مى‏‌زنند و زنانى نیمه عریان،كه خود بى‏‌راهند و دیگران را هم از راه بى‏‌راه مى‏‌كنند، سرهایشان مانند كوهان شتر "بختى" متمایل است، وارد بهشت نمى‏‌شوند و بویش را در نمى‏‌یابند، حال آنكه بویش از چنین و چنان مسیرى قابل درك است و آن‌ها زنانی هستند که به عشوه‌گری و افاده میل دارند و دل‌های مردان را مایل به هوا و هوس می‌کنند».
نتیجه حجاب باید کنترل نگاه و به تبع آن کنترل شهوت‌ها بر طبق احکام اسلامی باشد؛ حال آن‌که حجاب‌هایی که به عنوان مُد روز کم‌کم وارد فضای جامعه اسلامی می‌شوند دقیقا هدف و نتیجه‌ای بر خلاف نتیجه مورد نظر از حجاب را باعث می‌شوند. آری! مانتوهای پشت‌نویسی شده و شلوارهای پاره و اقسام لباس‌های زننده دیگر که به جای این که نگاه مردهای آلوده را از خود دور کند؛ نگاه‌های سالم و پاک را نیز به سمت شهوت می‌کشاند و چه ظلم و گناهی بزرگتر از این که کسی انسان‌های پاک و فضای پاک جامعه اسلامی را آلوده به لجن شهوت و انحرافات اخلاقی کند؟!

لباسی برای بی‌حیای
به راستی استفاده از لباس‌هایی که نه تنها دور کننده نگاه نامحرمان نیست؛ بلکه چشم‌ها را خیره کرده و نگاه را در جستجوی لذایذ جنسی بدن زن به چراگاه شیطان می‌برد! چنین لباسی آیا حجاب است؟
دین اسلام نسبت به لباس پوشیدن دقّت ویژه‌ای دارد حتّی آداب خاصّی برای استفاده از لباس نو دارد که به یک نمونه آن اشاره می‌کنیم.
از امیر مؤمنان علیه السلام نقل شده که فرمودند:« وقتى خداوند به مؤمنى لباس نوى دهد باید وضوء بگیرد و دو ركعت نماز بخواند در هر ركعت سوره حمد و توحید و آیة الكرسى و انا انزلنا را بخواند، بعد خداوندى را كه عورت او را پوشانیده و او را در میان مردم بیاراسته سپاس گوید و "لا حول و لا قوة الا باللَّه" بسیار گوید، كه در این صورت در این لباس‏ گناه‏ نخواهد كرد و به تعداد تار و پود لباس فرشته‌‏اى برایش خواهد بود كه براى او تقدیس و استغفار نماید و بر او رحمت فرستد».[3]
آری لباس اثر خاصّی بر رفتار و اعمال انسان دارد و حتّی می‌تواند انسان را از خطاها و گناهان تا حدّ زیادی بازدارد و یا بالعکس می‌تواند انسان را به گناه وادار کرده و یا زمینه گناه را برای او و دیگر افراد جامعه به بارآورد. مثلا کسی که لباس یک پلیس را پوشیده است قطعا خود به خود نسبت به مقررات و قوانین مراقبت بیشتری پیدا می‌کند و دیگران نیز با دیدن او به تبعیّت از قانون سوق می‌یابند.
البتّه گاهی هم لباس و نحوه پوشیدن آن نوعی دعوت به گناه است. وقتی لباسی بدن را به طور کامل نمی‌پوشاند و یا بدن‌نماست و یا برجستگیهای بدن را نشان می‌دهد، دقیقا لباسی برای بی‌حیایی است؛ نه حجابی برآمده از حیا و برای حیا!.

راه‌کار
مسلّما یکی از وظایف حکومت اسلامی ایجاد و حفظ و حراست از فضای معنوی و سالم اجتماعی است. فهم این مطلب از طرف عموم مردم و به دنبال آن؛ مطالبه عمومی امنیّت فرهنگی در ابعاد مختلف از جمله حجاب اسلامی باعث خواهد شد تا حکومت نیز با پشتوانه اجتماعی مناسب هیچ‌گاه نتواند سیاست خود را در زمینه حجاب تغییر دهد و یا نسبت به آن کم‌توجّه شود. در این مسیر حضور انقلابی همه متدیّنین جامعه به خصوص در فضای مجازی برای پررنگ کردن و رسمیّت بخشیدن همه‌گیر به حجاب اسلامی بسیار مؤثّر و لازم است. یکی از محتواهای دینی که برای این منظور مفید و لازم خواهد بود تأکید بر نتیجه بی‌حجابی در آخرت و عذاب ناشی از آن است مثلا در حدیثی از پیامبر اکرم در مورد معراج، عذاب زنی که موهایش را از نامحرم نمی‌پوشاند اینچنین بیان شده است که حضرت فرمودند:« رَأَیْتُ امْرَأَةً مُعَلَّقَةً بِشَعْرِهَا یُغْلَى دِمَاغُ رَأْسِهَا ... أَمَّا الْمُعَلَّقَةُ بِشَعْرِهَا فَإِنَّهَا كَانَتْ لَا تُغَطِّی شَعْرَهَا مِنَ الرِّجَال‏ [4] زنى را دیدم به مویش در دوزخ، معلّق، آویخته بودند كه مغز سر او مى‏‌جوشید... آن فردى بود كه موى سر خویش از نامحرمان نمى‌‏پوشانید».

نتیجه این‌که؛ مانتوی پشت‌نویسی شده، لباس پاره و هر لباس انگشت‌نما و تحریک‌آمیز دیگری نمونه‌ای از بی‌حیایی در شکل بدحجابی است و عذابی دردناک و شاید ابدی را به همراه خواهد داشت.



ادامه مطلب
تاریخ : چهارشنبه 3 شهریور 1395 | 10:41 ق.ظ | نویسنده : گمنام | نظرات


همه ما انسان ها در زندگی دنیوی خود، بارهای سنگین و مختلفی را از زمین بلند کرده ایم. بعضی افراد بعد از دوره مشخصی از زندگی و طی مراحلی از ورزش و تمرین دارای قدرت بدنی خوبی می شوند، به طوری که به راحتی از عهده جا به جا کردن سنگین ترین بارها بر می آیند، این در حالی است که در این زندگی مادی بارهای سبک و سنگینی وجود دارد، که انسان روزی آرزو خواهد کرد که ای کاش هیچ وقت کوچک ترین آنها را بر نمی داشت و متحمل مشقت سبکترین آنها نمی شد.

خطرناک ترین کوله بارهای دنیا
گناه و معصیت از جمله خطرناک ترین کوله بارهای دنیا به شمار می آیند. کمتر کسی را می توان مشاهده کرد، که به نوعی توشه ای از این بار خطرناک را با خود به همراه نداشته باشد. به راستی اگر انسان به واقعیت و تبعات شوم کوله بار گناه آگاه بود، هیچ گاه به خود اجازه انجام کوچکترین گناهان را نمی داد. چه بسیار افرادی که به واسطه ی این زهر کشنده توفیق حیات و زندگی راحت و با آرامش را از خود سلب و آتش ماندگار و سوزان جهنم را برای خود خریداری کردند. در روایتی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله ) این چنین نقل شده است: «مَوْتُ الْإِنْسَانِ بِالذُّنُوبِ أَكْثَرُ مِنْ مَوْتِهِ بِالْأَجَلِ وَ حَیَاتُهُ بِالْبِرِّ أَكْثَرُ مِنْ حَیَاتِهِ بِالْعُمُر؛[1] مرگ انسان‏ها در نتیجه گناهان، بیشتر از مرگ آنها در نتیجه فرا رسیدنِ اَجَل است».

تبعات شوم و خطرناک کوله بار گناه
بر خلاف بسیاری از کوله بارهای مرسوم دنیوی که نوعاً سود و سرمایه انسان را رونق می بخشد و شادی و طراوت را برای صاحبان خود به ارمغان می آورند، کوله بار گناه، از این چنین ظرفیتی برخوردار نیست؛ چرا که بدترین و شوم ترین آثار و پیامدها را برای افراد به همراه دارد، آثار شوم و خطرناک دنیوی و آخروی که هر یک می تواند افسوس و عذاب ابدی را برای انسان به دنبال داشته باشد.


1-عذاب های دنیوی: با مطالعه آیات به خوبی می توان با اقوام و گروه هایی آشنا شد که در حیات مادی و دنیوی خود گرفتار عذاب و بلایای دنیوی شده اند. آیات فراوانی از قرآن کریم گویای ارتباط گناه با عذاب ویرانگر دنیوی است؛ کما اینکه خدای متعال در قرآن کریم می فرماید: «فَانزلنا عَلى الّذینَ ظلموا رِجزاً مِنَ السّماءِ بِما كانوا یَفسقُون؛[بقره/59] پس بر ستمكاران به سزاى بدكارى و نافرمانیشان عذابى سخت از آسمان فرو فرستادیم». همچنین در آیه دیگر خدای متعال می فرماید: «یرید اللّه ان یُصیبَهم بِبَعض ذُنُوبهم؛[مائده/49] خدا مى‏ خواهد آنان را به پاره‏اى از گناهانشان مجازات كند». و درآیه دیگر می فرماید: «... فَاهلَكناهُم بِذُنوبِهم؛[انعام/6]آنها را به خاطر گناهانشان نابود ساختیم».

2-گرفتار شدن در عذاب سوزان جهنم: عذاب های مافوق تصوری که خدای متعال برای اهل جهنم بیان فرموده را نمی توان به راحتی تصور و تحمل کرد، این در حالی است که بسیاری افرادی گویی برای رسیدن به آن عذاب های ماندگار گوی سبقت از رقیبان خود گرفته اند، به طوری که روزی نیست که از انسان خاکی گناهی ثبت و ضبط نشود. « وَ مَنْ جاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَكُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِی النَّارِ هَلْ تُجْزَوْنَ إِلاَّ ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ؛[نمل/90] و هر كه بدى آرد، پس چهره‏شان را به آتش درافكنند- به رو در آتش افكنده‏شوند- آیا جز آنچه مى‏كردید پاداش داده مى‏شوید؟».

3-از بین رفتن سرمایه های معنوی و اخروی:  خاصیت و ماهیت گناه همانند آتش سوزنده و از بین برنده است. چه بسیار افرادی که در دنیا برای انجام اعمال صالح، خود را متحمل سنگین ترین کارها می نمایند، ولی به واسطه غفلت و بی مبالاتی در انجام نواهی و محرمات هر آنچه را ذخیره کرده بودند را به یکباره از دست می دهند. خدای متعال در قرآن کریم سخن از کسانی برده است که به واسطه ی فراموشی روز قیامت اعمالشان نابود شده است. «أُولئِكَ الَّذینَ كَفَرُوا بِآیاتِ رَبِّهِمْ وَ لِقائِهِ فَحَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فَلا نُقیمُ لَهُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَزْناً؛[کهف/1105] آنانند كه به آیات پروردگارشان و دیدار او كافر شدند، پس كارهاشان تباه و نابود شد و از این‏ رو در روز رستاخیز براى آنها هیچ ترازویى ننهیم».

راه نجات از سنگینی کوله بار گناه و معصیت: بر اساس آموزه های قرآن و روایی یکی از مهمترین و زیباترین راه های نجات از کوله بار سنگین گناه، توبه و استغفار به درگاه الهی است. توبه و بازگشت به سوی خدای متعال نه تنها موجب آبادانی حیات اخروی افراد می شود، بلکه حیات مادی و دنیوی انسان گناه کار را نیز سامان می بخشد و آبروی از دست رفته انسان را به او بر می‌گرداند و انسان را نزد خدای متعال دوست داشتنی و عزیز می‌کند؛ کما اینکه خدای متعال در این خصوص می فرماید: ُ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابینَ وَ یُحِبُّ الْمُتَطَهِّرینَ؛[بقره/222] خداوند، توبه‏كنندگان را دوست دارد، و پاكان را (نیز) دوست دارد». در روایتی از در کتب روایی از امام علی(علیه السلام) خاصیت استغفار پاک شدن از بوی گندگناه معرفی شده است: «تَعَطَّرُوا بِالاستِغفارِ لا تَفضَحكُم رَوائحُ الذُّنوبِ؛[2] با آمرزش خواهی، خود را معطّر کنید تا بوی گناهان شما را رسوا نکند».

نکته ها و پیام ها:
1-انسان عاقل با دیدن ناپایداری حیات مادی به فکر توشه ای برای سرای ابدیت است، از این رو در پی این هدف از هیچ گونه کوششی دریغ نمی‌کند کما اینکه در روایتی از پیامبر اکرم این چنین نقل شده است. «فلِیَتَزَوَّدِ العَبدُ مِن دُنیاهُ لآِخِرَتِهِ، وَ مِن حَیاتِهِ لِمَوتِهِ وَ مِن شَبابِهِ لِهَرَمِهِ ، فَاِنَّ الدُّنیا خُلِقَت لَكُم وَ اَنتُم خُلِقتُم لِلخِرَةِ؛[3] انسان باید براى آخرتش از دنیا، براى مرگش از زندگى و براى پیرى‏ اش از جوانى، توشه برگیرد، چرا كه دنیا براى شما آفریده شده و شما براى آخرت آفریده شده ‏اید.
2-گناه و معصیت الهی، خطرناک ترین و شوم ترین کارهایی است که می تواند زندگی سخت و غیر قابل تحملی را در دنیا و آخرت برای افراد به ارمغان آورد.
3-بر اساس آیات و روایات گناه و معصیت الهی زمینه برای بلایای ارضی و سماوی فراهم می‌کند.



ادامه مطلب
تاریخ : چهارشنبه 3 شهریور 1395 | 10:40 ق.ظ | نویسنده : گمنام | نظرات
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.