تبلیغات
امام زمان (عج) یگانه منجی عالم بشریت - مراحل آمادگی برای ظهور

                                                             


قرآن کریم به عنوان راهنمای زندگی انسان‌ها، نقشه‌ای جاوید است که عمل بر طبق آن، هم سعادت دنیا و هم سعادت آخرت را به دنبال خواهد داشت. از طرفی، امامت حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشّریف)، شروع راهی است که به ایجاد جامعه اسلامی اید‌ه‌آل و مطلوب در مقیاس تمام دنیا، منتهی خواهد شد. در این نوشتار با توجه به آیه 200 سوره مبارکه آل‌عمران، به سه وظیفه اصلی و حیاتی برای نیل به سعادت یاری امام زمان (علیه السلام) اشاره می‌کنیم.

راه آمادگی مؤمنان برای یاری امام عصر (علیه السلام)
مسلّماً بیشترین توقّع، برای یاری امام زمان (علیه السلام) چه در عصر غیبت و چه در عصر پس از ظهور ایشان، سزاوار جامعه اسلامی است. قرآن کریم در یکی از آیات نورانی، خطاب به مؤمنان می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون‏ [آل‌عمران/ 200] اى كسانى كه ایمان آورده‌اید! (در برابر مشكلات و هوس‌ها،) استقامت كنید! و در برابر دشمنان (نیز)، پایدار باشید و از مرزهاى خود، مراقبت كنید و از خدا بپرهیزید، شاید رستگار شوید!» همان‌طور که در این آیه شریفه مشهود است، سه وظیفه عمده، بر عهده مؤمنان قرار داده شده است. از آن‌جا که هیچ قید زمانی برای این وظایف در این آیه ذکر نشده و قرآن کریم در تمام زمان‌ها، هادی و مرشد به سوی حق است؛ پس این سه وظیفه، هم در عصر غیبت و هم در عصر ظهور مشکل‌گشا و سعادت‌آور خواهد بود. لذا به هر کدام از آن‌ها جداگانه نظر می‌کنیم.
قبل از ذکر این وظایف، شایان ذکّر است که با توجّه به خطاب این آیه به مؤمنان، ظاهراً تلاش برای تحقّق این سه امر باعث ارتقای درجه ایمان انسان خواهد شد. پس؛ هر چه در انجام و تحقّق این امور جدیّت و دقّت به خرج دهیم از مرتبه ایمانی بالاتری برخوردار خواهیم شد.

صبر درونی
قطعاً حضرت مهدی (علیه السلام) برای ایجاد حکومت جهانی اسلامی، به تنهایی عمل نمی‌کند؛ بلکه برای این هدف به نیروها و جهادگرانی توانمند در حوزه‌های مورد نیاز این مسیر، احتیاج است. جهاد و مبارزه و استقامت، شالوده اصلی روح قیام جهانی ایشان و نیز روحیه تمامی یاران و رزمنده‌های ایشان را تشکیل می‌دهد. در این باره، امام علی (علیه السلام) می‌فرمایند: «إِنَّ اللّه‏َ فَرَضَ الجِهادَ و َعَظَّمَهُ وَ جَعَلَهُ نَصرَهُ وَ ناصِرَهُ. وَ اللّه‏ِ ما صَلُحَت دُنیا و َلا دینٌ إِلاّ بِهِ [1] در حقیقت خداوند، جهاد را واجب گردانید و آن را بزرگداشت و مایه پیروزى و یاور خودش قرار داد. به خدا سوگند كار دنیا و دین جز با جهاد درست نمى‌‏شود.» از طرفی در دین اسلام، بزرگ‌ترین انواع جهاد، مبارزه با خواهش‌های نفسانی و ترک گناه است. صبر و استقامت در برابر مشكلات و هوس‌ها و حوادث، در حقیقت ریشه اصلى هر گونه پیروزى مادى و معنوى را تشكیل مى‏‌دهد.[2] لذا امیرالمؤمنین (علیه السلام) در روایتی دیگر می‌فرمایند: «إِنَّ الجِهادَ بابٌ مِن أَبوابِ الجَنَّةِ فَتَحَهُ اللّه‏ُ لِخاصَّةِ أَولیائِهِ و َهُوَ لِباسُ التَّقوى و َدِرعُ اللّه‏ِ الحَصینَةِ وَ جُنَّتُهُ الوَثیقَةُ [3] به راستى كه جهاد یكى از درهاى بهشت است كه خداوند آن را براى اولیاى خاص خود گشوده است. جهاد جامه تقوا و زره استوار خداوند و سپر محكم اوست.» یکی از لوازم کنترل و مدیریّت صحیح دنیا، استفاده حدّاکثری از عقل سلیم برای اجرای اسلام ناب در تمام دنیاست. به همین جهت امام علی (علیه السلام) می‌فرمایند: «النُّفُوسُ‏ طَلِقَةٌ لَكِنَ‏ أَیْدِیَ‏ الْعُقُولِ‏ تُمْسِكُ‏ [تَمْلِكُ‏] أَعِنَّتَهَا عَنِ النُّحُوس‏ [4] نفس ها افسار گسیخته اند، امّا دست‌های خرد، عنان آن‌ها را گرفته‌اند، نمی‌گذارند به بدبختی و هلاکت بیافتد.» طلایه‌دار عقل‌های کامل، و برترین مصداق آن، امام معصوم (علیه السلام) است.

مقاومت انقلابی
دومین وظیفه مسلمانان برای آمادگی یاری امام زمان (علیه السلام)، حفظ و توسعه وحدت، در ایستادگی و مقابله با دشمنان است. در مجمع البحرین، معنای "صابروا" این‌گونه آمده است: «غَالِبُوا عَدُوَّكُم بِالصَّبرِ [5] به وسیله صبر بر دشمنانتان پیروز شوید.» فرهنگ ایستادگی و مقاومت در مقابل دشمنان اسلام، به خصوص در عصر غیبت امام زمان (علیه السلام)، از اصلی‌ترین لوازم یاران و بلکه از لوازم ظهور ایشان است. چرا که؛ تا فرهنگ مقاومت در میان طیف وسیعی از مسلمین و حتّی غیر مسلمانان نهادینه نشود، ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) منتفی است. دلیل آن هم مهیّا نبودن بستر قیام جهانی است که یکی از لوازم آن، خواست عمومی برای مقابله با ظلم و کفر است.

مرابطه
"مرابطه"، معنى وسیعى دارد كه هر گونه آمادگى براى دفاع از خود و جامعه اسلامى را شامل می‌شود. در فقه اسلامى نیز در باب جهاد، بحثى تحت عنوان "مرابطه" یعنى آمادگى براى حفظ مرزها در برابر هجوم احتمالى دشمن، دیده می‌شود كه احكام خاصى براى آن بیان شده است.[6] در مورد مراقبت از مرزهای عقیدتی که بسیار مهم‌تر از مرزهای جغرافیایی و مانند آن است امام صادق (علیه السلام)، جایگاه ویژه‌ای را برای علمای شیعه ترسیم نموده و می‌فرمایند: «عُلَمَاءُ شِیعَتِنَا مُرَابِطُونَ فِی الثَّغْرِ- الَّذِی یَلِی إِبْلِیسَ وَ عَفَارِیتَهُ یَمْنَعُوهُمْ عَنِ الْخُرُوجِ عَلَى ضُعَفَاءِ شِیعَتِنَا وَ عَنْ أَنْ یَتَسَلَّطَ عَلَیْهِمْ إِبْلِیسُ وَ شِیعَتُهُ وَ النَّوَاصِبُ أَلَا فَمَنِ انْتَصَبَ لِذَلِكَ مِنْ شِیعَتِنَا كَانَ أَفْضَلَ مِمَّنْ جَاهَدَ الرُّومَ وَ التُّرْكَ وَ الْخَزَرَ أَلْفَ أَلْفِ مَرَّةٍ لِأَنَّهُ یَدْفَعُ عَنْ أَدْیَانِ مُحِبِّینَا وَ ذَلِكَ یَدْفَعُ عَنْ أَبْدَانِهِمْ [7] علماى شیعه ما، همچون مرزداران، مانع یورش شیاطین به شیعیان ناتوان شده، و جلوى غلبه ناصبان شیطان صفت را مى‏‌گیرند. پس بدانید هر كه این گونه در مقام دفاع از شیعیان ما برآید فضیلتش از جهادكننده با روم و ترك و خزر، هزاران بار بیشتر است، زیرا آن از كیش (عقیده و دین) پیروان ما دفاع مى‏‌كند و این از جسم آنان.»

تقوا
در تمامی این مراحل، ملاک ارزیابی برای کیفیّت انجام این امور، رعایت تقوای الهی است. همچنان‌که، خداوند متعال می‌فرماید: «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیر [حجرات/13] گرامى‏‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است!» هر چه انسان‌ها از قدرت کنترل ‌شده‌تری نسبت به اعمال و افکار خود در تطبیق آن‌ها با رضای پروردگار برخوردار باشند، لیاقت بیشتری برای یاری ولیّ خدا از خود نشان داده‌اند و به همان نسبت نقش مؤثّرتری در یاری حضرتش دارند و خواهند داشت.

نتیجه این‌که؛ هم‌زمان با آغاز امامت حضرت ولیّ عصر (عجّل الله تعالی فرجه)، تجدید عهد ما با ایشان، در قالب صبر بر مشکلات، ایستادگی مداوم در مقابل دشمنان اسلام، مراقبت از مرزهای اسلام در جبهه‌های مختلف و رعایت تقوای الهی در تمامی این مراحل خواهد بود. پیش به سوی آمادگی برای ظهور!


پی‌نوشت
[1] كلینى، محمد بن یعقوب‏؛ الكافی( ط- الإسلامیة)، تاریخ وفات مؤلف: 329 ق‏،محقق/مصحح: غفارى على اكبر و آخوندى، محمد؛ ناشر: دار الكتب الإسلامیة، تهران، سال چاپ: 1407 ق‏، ج5، ص8.
[2] بابایى، احمد على؛ برگزیده تفسیر نمونه، ناشر: دار الكتب الاسلامیه، تهران، سال چاپ: 1382، ج‏1، ص366.
[3] شریف الرضی، محمد بن حسین‏؛ نهج البلاغة(صبحی صالح)، ناشر: هجرت‏، قم، سال چاپ: 1414ق‏، ص69.
[4] تمیمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، تصنیف غرر الحكم و درر الكلم - ایران ؛ قم، چاپ: اول، 1366ش، ص235، ح4715.
[5] طریحی، فخرالدین بن محمد؛ 979-1085ق، مجمع البحرین، تحقیق احمد الحسینی، ناشر: مرتضوی، تهران، سال چاپ: 1375، ص1108.
[6] مكارم شیرازى، ناصر؛ تفسیر نمونه، ناشر: دار الكتب الإسلامیة، تهران، سال چاپ: 1374، ج‏3، ص234.
[7] طبرسى، احمد بن على‏؛ الإحتجاج على أهل اللجاج( للطبرسی)، متوفّی 588ق‏، محقق/مصحح: خرسان، محمد باقر؛ ج‏1، ص17.

تاریخ : سه شنبه 23 آذر 1395 | 10:45 ق.ظ | نویسنده : گمنام | نظرات
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.